50

NUMER STRONY


 
 
CHARAKTERYSTYKA RZEKI

Rzeka Elbląg, znana także jako Elblążka, wypływa z jeziora Druzno i przepływa przez Żuławy Elbląskie, aby znaleźć ujście w Zalewie Wiślanym. Jej długość wynosi około 15 km, choć w literaturze można znaleźć inne dane (od 14,5 km do 17,7 km). Rozbieżności wynikają z tego, że za ujście rzeki do Zalewu niektórzy uznają główkę czerwoną, a inni – zieloną toru wodnego Zalewu Wiślanego. Początkowy bieg rzeki rozpoczyna się od jeziora Druzno. Samo jezioro przypomina porośnięty trzcinami kanał. Z tego powodu trudno się zorientować, że jesteśmy już na rzece, gdyż w sposób naturalnym stanowi ona kontynuację Druzna.

Opisywany ciek jest ważną arterią, łączy Kanał Elbląski i Pojezierze Iławskie z Elblągiem i Zalewem Wiślanym. Wpadają do niej Tina i Fiszewka. Do Nogatu (i dalej także do Zalewu) prowadzi od Elblążki Kanał Jagielloński, mający swój początek na granicy Elbląga. Jest to najstarszy kanał w kraju, który jak nazwa wskazuje, pamięta panowanie Jagiellonów. Jego powstanie pozwoliło na połączenie Elbląga z Nogatem i Gdańskiem, co przyczyniło się do gospodarczego rozwoju miasta i regionu. Warto zaznaczyć, ze od Elbląga rzeka traktowana jest, jako morskie wody śródlądowe, co wymaga od żeglarzy posiadania specjalnego ekwipunku.

CHARAKTERYSTYKA KANAŁU

Kanał Jagielloński (droga wodna II klasy) mierzy 5,8 kilometra i łączy Nogat z Elblążką, w pobliżu miejscowości Kępki. Umożliwia żeglugę na trasie Gdańsk-Elbląg, z pominięciem Zalewu Wiślanego. Jest również alternatywną trasą z Elbląga na Zalew Wiślany. Ma to znaczenie wtedy, kiedy most pontonowy na Elblążce w Nowakowie nie jest otwierany (za wysokie lub za niskie stany wody).

INFORMACJE ŻEGLUGOWE - rzeka Elbląg

GŁĘBOKOŚĆ
Przy średniej wodzie wynosi około 3 m. Umożliwia to pływanie w zasadzie wszystkim jednostkom rekreacyjnym i sportowym, a także rozwój żeglugi komercyjnej. Dlatego też odcinek od Elbląga do Zalewu Wiślanego cechuje spory ruch jednostek wodnych. Przepływają tędy jachty i motorówki, łodzie z wędkarzami, statki kapitanatu portu, straży granicznej, pchacze z barkami, nieco rzadziej „elbląg-maxy”, czyli statki morskie płynące do Elbląga przez Cieśninę Bałtijską i Zalew Wiślany. Spotkamy także statki białej floty, których „bezcłowe” rejsy na wody Enklawy Kaliningradzkiej będą coraz częstsze.

LINIE WYSOKIEGO NAPIĘCIA I MOSTY
Najniższa linia wysokiego napięcia znajduje się na początku szlaku, gdzie Druzno przechodzi w Elblążkę. Kolejne dwie o wysokości 21 i 19 m znajdują się między 3 a 4 km szlaku. Dzięki staraniom środowiska wodniackiego, linię energetyczną o prześwicie 10 m, położoną przy ujściu Kanału Jagiellońskiego do Nogatu, poprowadzono pod dnem cieku. Najniższy most o prześwicie 3,5 m, znajduje się między 4 i 5 km szlaku.

CUMOWANIE
Elbląg obfituje w dogodne miejsca postojowe dla żeglarzy. W samym centrum, tuż przy starym mieście, znajduje się Bulwar Zygmunta Augusta, gdzie można zacumować na krótki postój. Dalej, płynąc w kierunku Zalewu Wiślanego (5,3 km szlaku) możemy zatrzymać się w przystani Fala (LB), która jest dogodnym miejscem na dłuższy postój. To profesjonalne mariny. Można zostawić jacht na długi postój lub zimowanie. Na 6,5 km szlaku znajdują się dwie profesjonalne przystanie – Jachtklubu Elbląg i Bryza. Obie stwarzają dogodne możliwości dłuższego postoju, wraz ze slipowaniem.

NURT
Elblążka ma minimalny prąd, a czasem, przy wiatrach od Zalewu Wiślanego, występuje tzw. „cofka”, gdy rzeka zmienia kierunek i płynie w stronę jeziora Druzno, podtapiając Elbląg i okoliczne wioski. Ostatnia katastrofalna powódź miała miejsce w październiku 2009 r.

INFORMACJE ŻEGLUGOWE - KANAŁ JAGIELLOŃSKI
Żegluga po kanale nie sprawia specjalnych kłopotów. Jachty muszą mieć położony maszt, ze względu na most przy połączeniu Kanału Jagiellońskiego z Nogatem. Większość brzegów jest porośnięta trzciną, na długich odcinkach kanał jest umocniony drewnianymi palikami. Krajobraz wokół, to przeważnie pola uprawne. Na całym szlaku sporo wędkarzy.
 
         CIEKAWOSTKI HYDROTECHNICZNE

MOSTY ZWODZONE W ELBLĄGU
Dotychczasowe dwie kładki zostaną zastąpione mostami zwodzonymi. Projekty obydwu obiektów przewidują budowę trzech przęseł, z czego środkowe będzie się podnosić. Szerokość przejścia żeglugowego każdego z nich wyniesie 16 m, ale tzw. most górny będzie mniejszy i zostanie udostępniony tylko pieszym oraz rowerzystom. Most dolny posiadać będzie również cześć dla ruchu drogowego.


KANAŁ JAGIELLOŃSKI
Kanał Jagielloński wybudowany w 1483 r. jest najstarszym kanałem w Polsce. Stanowi najkrótsze połączenie Gdańska z Elblągiem i mierzy 5,7 km. Sam kanał miał się przyczynić do wzmocnienia pozycji portu w Elblągu, w stosunku do jego gdańskiego konkurenta. Żeglując po Kanale, przepływa się przez nieczynne wrota przeciwpowodziowe w Bielniku, na miejscu których znajdowały się wcześniej 2 śluzy.


MOST PONTONOWY W NOWAKOWIE
Podczas żeglugi wszystkie statki czeka najprawdopodobniej postój przy moście pontonowym w Nowakowie, ponieważ prześwit jest zbyt mały nawet dla niewielkich jednostek. Jego konstrukcja opiera się na czterech pontonach. W kierunku północnym mechanicznie i bardzo sprawnie otwierane jest jedno z przęseł. W latach 70. XX w., na miejscu mostu istniała przeprawa promowa.



CIEKAWOSTKI TURYSTYCZNE

ELBLĄG warto odwiedzić dla zabytkowego Starego Miasta. Podczas wizyty koniecznie trzeba też przejść się Ścieżką Kościelną. Jeszcze większe skarby kryją się pod starówką – jest ona jednym z największych europejskich terenów, na których prowadzone są kompleksowe prace archeologiczne. Dotychczasowe znaleziska można podziwiać w Muzeum Archeologiczno-Historycznym. Inne miejsca warte odwiedzenia to Katedra św. Mikołaja, Brama Targowa oraz Centrum Sztuki – Galeria El.

KANAŁ ELBLĄSKI ŁĄCZY Elbląg z Ostródą. To jedna z dwóch dróg wodnych na świecie, w których zastosowano pochylnie. Było to konieczne ze względu na dużą różnicę wysokości terenu, wynoszącą ok. 10 m, na długości prawie 10 km. Tylko tutaj pochylnie mają tzw. suchy grzbiet, co oznacza, że statki pokonują pewne odległości po suchym lądzie. W 2011 r. Kanał został wpisany na listę pomników historii, a od 140 lat jest nieprzerwanie wykorzystywany w niezmienionym stanie.


JEZIORO DRUZNO. Płynąc Kanałem Elbląskim nie można ominąć Jeziora Druzno. Zbiornik powstał z części zatoki morskiej, a jego brzegi obfitują w ponad 200 gatunków ptactwa wodnego oraz błotnego. Mimo niewielkiej głębokości, wynoszącej maksymalnie 3 m, jezioro jest również rajem dla wędkarzy – nietrudno tu o piękny okaz szczupaka.

 

NUMER STRONY

50

WSTĘP

1

MDW E70 – ODCINEK WSCHÓD-ZACHÓD (E-W)

2

BRDA

3

KANAŁ BYDGOSKI

6

NOTEĆ

9

WARTA

15

ODRA

19

MDW E70 – ODCINEK POŁUDNIE-PÓŁNOC (S-N)

21

WISŁA

22

NOGAT

31

SZKARPAWA

36

ZALEW WIŚLANY

39

RZEKA ELBLĄG I KANAŁ JAGIELLOŃSKI

50

MARTWA WISŁA WISŁA ŚMIAŁA, MOTŁAWA GDAŃSKA

52

INFORMATOR

56

ZNAKI ŻEGLUGOWE

57

LEGENDA

58

SCHEMATY

59

Menu