51

NUMER STRONY


 
zoomable
0 km – Jezioro Druzno

Znak w postaci białego rombu (LB) sygnalizuje, że jezioro Druzno zmienia się w rzekę Elbląg. Tutaj także znajdują się dogodne miejsce do postoju.


2,5 km
– LB – Ujście rzeki Tiny

Dobrym pomysłem jest odbycie krótkiej wycieczki rzeką Tiną. Warto dopłynąć do Jeziorna, gdzie znajduje się piękny, dwuprzęsłowy most.


3,1 km – LB – Ujście Fiszewki

Fiszewką dotrzemy do stacji pomp, która jest najdalszym punktem na rzece, gdzie bezpiecznie dopłyniemy jachtem. Za pierwszym mostem dogodne miejsca na postój.


3,1 km – Most drogowy trasy Gdańsk-Warszawa


4,1 km – Most drogowy Al. Tysiąclecia w Elblągu


4,6 km – Most zwodzony


4,7 km – PB – Bulwar Zygmunta Augusta. Most zwodzony
Możliwość postoju w samym centrum elbląskiej starówki, przy nowoczesnym nabrzeżu jachtowym. Tutaj także cumują statki Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.


4,9 km – Most zwodzony Orla-Studzienna
Tuż za mostem (PB) znajduje się terminal pasażerski Elbląg, skąd operują statki Żeglugi Gdańskiej.


5,3 km – LB – Przystań Fala
Fala jest dobrze wyposażoną przystanią, sprzyjającą dłuższym postojom. Można tutaj także wyslipować niewielkie jednostki pływające.


5,5 km – PB – Port Elbląg – obrotnica
Nie lada atrakcja hydrotechniczna. Obrotnica, zgodnie ze swoją nazwą, służy do obracania statków, o dużych gabarytach (tak zwane „elbląg-maxy”), których docelowym portem jest Elbląg. Urządzenie znacznie ułatwia manewry portowe jednostkom o dużej długości i niewielkiej sterowności. W północno-zachodnim narożniku obrotnicy przystań kajakowa MOSiR. Slip dla małych jednostek, toalety i prysznice.


6,3 km – Most drogowy Unii Europejskiej i most kolejowy
Tuż obok, od południa, z mostami sąsiaduje port Urzędu Morskiego (LB) i Stoczni Elbląg (PB). W kanale prowadzącym do stoczni można dostrzec ciekawostkę – zabytkowy obrotowy most kolejowy, który nie jest już eksploatowany.


6,5 km – przystanie HOW Bryza (PB) i Jachtklub Elbląg (LB)
Obie przystanie mają swoje plusy. Ta należąca do Jachtklubu Elbląg została zmodernizowana w 2012 r. w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”. Z niej także nieco łatwiej dostać się do centrum. W Bryzie panuje przyjazna harcerska atmosfera, działają tu także warsztaty szkutnicze i serwis silników. Zarówno jedną, jak i drugą przystań, można określić jako profesjonalną marinę, która sprzyja dłuższym postojom, łącznie z zimowaniem.


7 km – LB – Ujście Kanału Jagiellońskiego


11,7 km – Most pontonowy Nowakowo
Most pontonowy w Nowakowie składa się z czterech pontonów, które stanowią jego przęsła. Jedno z nich otwiera się w stronę północną. Ponton zapasowy zacumowny jest na LB mostu. Z obu stron mostu, w wodzie, znajdują się ochronne żółte „kierownice mostu”, w postaci pali obłożonych metalowymi listwami. Godziny otwarcia mostu w sezonie 2011 (nie wiem, czy jest sens to dodawać, że w 2011, bo od razu jest to przeterminowana informacja) – cały rok: 07.00, 08.00, 09.00, 10.00, 12.00, 14.00, 15.00, 17.00, 19.00; od 1 maja do 31 sierpnia dodatkowo: 20.00, 22.00. W przypadku wysokich stanów wody na rzece Elbląg, most jest zamykany.


14 km – Nowe Batorowo
Po minięciu stacji pomp w Nowym Batorowie rzeka znacznie się poszerza. Nad wałem wieś Nowe Batorowo (LB). Można tu awaryjnie stanąć. Rzeka zakręca w lewo. Prawy brzeg to Wyspa Krowia.


14,5 km
– PB – Przesmyk do Jagodnej
W paśmie trzcin (PB) przesmyk na Zatokę Elbląską. Wpływając tu możemy dopłynąć do Jagodnej, która jest dobrym punktem wyjścia na Zalew Wiślany. Możemy też, przebijając się przez zieloności i omijając sieci, popłynąć Zatoką w kierunku Zalewu Wiślanego.


16,3 km – Lewa Główka Wejściowa na rzekę Elbląg (LGW, światło czerwone)
Stała budowla nawigacyjna. Uwaga! Kilkadziesiąt metrów przed Światłem Elbląg (czerwonym) kończy się Wyspa Nowakowska i wody Zatoki Elbląskiej łączą się z rzeką Elbląg. Nie próbujmy jednak na tym odcinku przepływać na Zatokę Elbląską, gdyż woda kryje zdradliwe resztki kamiennej grobli i drewnianej palisady! Te podwodne niespodzianki ciągną się jeszcze kilkadziesiąt metrów po minięciu Światła Elbląg. Trzymajmy się tutaj osi toru wodnego. Swobodnie na Zatokę Elbląską możemy wpłynąć dopiero w okolicy czerwonej boi 16/ELB.


16,3-20,9 km – Prawa Główka Wejściowa (PGW, światło zielone)
Z prawej strony rozlewają się szeroko wody Zatoki Elbląskiej. Wzdłuż brzegu rozlokowany jest ciąg uroczych, niewielkich przystani i porcików – Kamienica Elbląska, Nadbrzeże, Suchacz i czekająca na rewitalizację, opuszczona Kupta. Koniec szlaku to Prawa Główka Wejściowa (Światło Elbląg), zwane także Andzią.

Tor wodny, prowadzący na Zalew Wiślany, biegnie wzdłuż lewego brzegu rzeki, Złotej Wyspy, która zwęża i w końcu przypomina groblę. Prawą stronę toru wyznaczają kolejne czerwone pławy (początkowo w kształcie zwykłych boi), o kolejnych numerach: 16/ELB, 14/ELB, 12/ELB, 10/ELB. Ostatnia boja jest już wysoka, drążkowa i tworzy „bramkę” razem z zieloną. Dalej otwiera się Zalew Wiślany. Światło Elbląg często jest mylone ze Stawą Elbląg (Piotrusiem).
 

NUMER STRONY

51

WSTĘP

1

MDW E70 – ODCINEK WSCHÓD-ZACHÓD (E-W)

2

BRDA

3

KANAŁ BYDGOSKI

6

NOTEĆ

9

WARTA

15

ODRA

19

MDW E70 – ODCINEK POŁUDNIE-PÓŁNOC (S-N)

21

WISŁA

22

NOGAT

31

SZKARPAWA

36

ZALEW WIŚLANY

39

RZEKA ELBLĄG I KANAŁ JAGIELLOŃSKI

50

MARTWA WISŁA WISŁA ŚMIAŁA, MOTŁAWA GDAŃSKA

52

INFORMATOR

56

ZNAKI ŻEGLUGOWE

57

LEGENDA

58

SCHEMATY

59

Menu